گروه اجتماعی: دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی امحای فقر -17 اکتبر 2009 برابر با 25 مهر 1388 - ضمن اعلام این واقعیت که در سال‌جاری میلادی 100 میلیون نفر دیگر از مردم جهان به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد، گفت:

ما در مقطع حساس مبارزه با فقر قرار داریم و با سرمایه‌گذاری درست و اقدام منسجم، می‌توانیم مبتنی بر دستاوردها به پیش رویم.

بان کی مون در این پیام عنوان کرده است: امروزه ما تلاش و همکاری روزمره کسانی را که در فقر به سر می‌برند تایید می‌کنیم و مصمم هستیم کوشش‌ها برای امحای یکباره این بلا را تشدید کنیم.

ما باید توجه ویژه به فقیرترین‌ها و آسیب‌پذیرترین‌ها در زمان بحران‌های چندجانبه جهانی داشته باشیم. وی گفت: می‌دانیم در هر برهه اقتصادی، کسانی که نخستین و بدترین صدمه را می‌بینند، ‌فقرا هستند.

براساس آخرین برآوردها، بحران اقتصادی جهانی، امسال موجب از بین رفتن 50 میلیون شغل شده است، لذا انتظار می‌رود در سال 2009، تعداد 100 میلیون نفر دیگر به زیر خطر فقر سقوط کنند که تغییرات اقلیمی به این مشکل می‌افزاید.

بان کی مون بیان کرد: امسال موضوع روز بین‌المللی امحای فقر «کودکان و خانواده‌ها علیه فقر سخن می‌گویند» است که با بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک مصادف شده است.

ما تصدیق می‌کنیم که سرمایه‌گذاری بر کودکان و حفظ حقوق آنان یکی از مطمئن‌ترین راه‌های پایان دادن به فقر است. با وجود جهان سرشار از نعمت، نخستین نیازهای کودکان هنوز در حاشیه قرار دارد.

میلیون‌ها کودک هنوز از آموزش محروم هستند و بسیاری دیگر در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند. این به‌ویژه برای کودکان دختر صحت دارد.

دبیرکل سازمان ملل افزود: در عین حال آگاهیم که عقل سلیم در سرمایه‌گذاری برای دسترسی به آرمان‌های توسعه هزاره می‌تواند تحول عظیمی ایجاد کند. در حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های جهانی افزایش یافته است مانند ایدز، سل، مالاریا، و امراض قابل پیشگیری به وسیله واکسن، ما شاهد پیشرفت دلگرم کننده‌ای بوده‌ایم.

همچنین پیشرفت قابل توجهی در کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5سال رخ داده است. این دستاورد‌ها به این اشاره دارند که چگونه می‌توانیم پیشرفت برای رسیدن به اهداف آرمان‌های توسعه هزاره که جهان در رسیدن به آنها عقب است را با سرمایه‌گذاری در موارد کلیدی مانند آموزش ابتدایی، زیرساختارهای اساسی و بهداشت باروری سرعت بخشیم.

نظام ملل متحد در حال واکنش نشان دادن نسبت به بحران‌ها در برخی جبهه‌ها مانند ارتقای امنیت غذایی، ایجاد اقتصاد سبزتر، تضمین شبکه ایمنی قوی‌تر و مطرح کردن پیمان مشاغل جهانی است. ما همچنین در حال توسعه نظام برخورد و هشدار آسیب‌پذیری جهانی به‌منظور ایجاد توان شبکه‌ای شده برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به زمان واقعی رخدادها هستیم.

وی در این پیام تاکید کرد: سیاست‌ها باید به وسیله تصویری قوی از پیشرفت‌های موجود به پیش روند. ما در مقطع حساس مبارزه با فقر قرار داریم. هم‌اکنون زمان تقویت کردن نداهای آسیب‌پذیران و حصول اطمینان از این است که جهان به تعهد خود عمل می‌کند.

با سرمایه‌گذاری درست و اقدام منسجم می‌توانیم مبتنی بر دستاوردها به پیش رویم، به تعهداتمان جامه عمل بپوشانیم و تضمین کنیم که هر مرد، زن و کودک فرصت استفاده از توان بالقوه خویش را دارد.

کد خبر 92806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز